13 sierpnia - 15 sierpnia 2025 r. , środa - piątek , Jastrzębia Góra
Zarządzanie finansami podmiotów leczniczych wobec zmian systemowych w ochronie zdrowia
warsztaty dla kadry kierowniczej, menedżerów finansowych i pracowników działów finansowo-księgowych w podmiotach leczinczych

Szkolenie stanowi przegląd najważniejszych i aktualnych zagadnień związanych z zarządzaniem finansami w podmiotach leczniczych. W szczególności przedstawione zostaną praktyczne skutki najnowszych zmian prawnych dla finansów i księgowości w działalności leczniczej. Omówione zostaną m. in. zagadnienia podatkowe i ich wpływ na system finansowo-księgowy podmiotów leczniczych. Uczestnicy zapoznani zostaną z kluczowymi aspektami stosowania schematów podatkowych w podmiotach leczniczych oraz tworzeniem spójnej i efektywne strategii podatkowej jednostki. Przedstawione zostaną wybrane zagadnienia w obszarze rachunkowości dotyczące adaptacji polityki rachunkowości do elektronizacji dokumentacji księgowej. Omówione zostaną także praktyczne rozwiązania w zakresie inwentaryzacji. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia związane ze stosowaniem uproszczeń w dokumentacji i procedurach rachunkowych. Szkolenie uzupełni panel poświęcony kontrolingowi i praktycznym aspektom budżetowania w podmiotach leczniczych. Jak zwykle szkolenie będzie znakomitym forum wymiany doświadczeń w inspirującym otoczeniu nadbałtyckich pejzaży.
Program szkolenia
Zmiany systemowe i prawo podatkowe z perspektywy zarządzania finansami podmiotów leczniczych
Przegląd najnowszych projektów ustaw systemowych, zmian w prze-pisach w zakresie rachunkowości, podatków i zatrudnienia
Schematy podatkowe (MDR) w specyfice działalności leczniczej
• objaśnienia podatkowe MF; definicja schematu – identyfikacja MDR
• SPZOZ a spółka – jakie schematy występują; zgłoszenie schematu
• sankcje i konsekwencje braku zgłoszenia lub błędnego zgłoszenia
• organizacja procesów w jednostce – jak monitorować sytuację
Strategia podatkowa podmiotu leczniczego
• kiedy powstaje obowiązek przygotowania strategii podatkowej
• struktura dokumentu, terminy
Transakcje z podatnikami zagranicznymi – skutki w VAT dla nabywcy
Rachunkowość
Polityka rachunkowości wobec elektronizacji dokumentacji księgowej oraz nowych obowiązków podatników CIT
• weryfikacja planu kont – znaczniki dla pozycji sprawozdawczych
• obieg elektronicznych dowodów księgowych – kontrola merytoryczna, dekretacja, automatyzacja księgowań
• ewidencja podatkowa – jak identyfikować pozycje różnicujące wynik bilansowy od podatkowego
• zmiana polityki rachunkowości w trakcie roku
• zmiana systemu/oprogramowania księgowego
Inwentaryzacja aktywów i pasywów podmiotu leczniczego
• metody inwentaryzacji i ich zastosowanie do pozycji bilansowych
• częstotliwość i terminy, dokumentacja
• komisja inwentaryzacyjna, zespoły spisowe, księgowość majątkowa – jak organizować pracę, jak dobierać współpracowników
• ułatwienia i uproszczenia czyli co zrobić, by inwentaryzacja nie była najgorszym koszmarem głównego księgowego
• inwentaryzacja ciągła – kiedy warto i jak to zorganizować
• rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych: nadwyżki i niedobory, ujawnienia składników majątku/błędów
• elektronizacja w inwentaryzacji
• jak kontrolować stan majątku ujętego w ewidencji pozabilansowej
Krajowy standard rachunkowości nr 16 – „Uproszczenia dopuszczone ustawą o rachunkowości”
• przesłanki i warunki stosowania uproszczeń; progi istotności
• uproszczenia w zakresie dokumentacji i organizacji rachunkowości, ujmowania i wyceny środków trwałych oraz wartości niematerial-nych i prawnych, aktywów i zobowiązań finansowych, ujmowania i wyceny zapasów, wyceny rezerw oraz rozliczeń międzyokresowych
Rachunkowość projektowa – czyli jak prowadzić ewidencję księgową zadań realizowanych z udziałem bezzwrotnego dofinansowania
• projekty inwestycyjne a zadania o charakterze bieżącym
• strumienie finansowe i ich ewidencja – transze dotacji, zaliczka, refundacja, zapłata zobowiązań
• źródła finansowania i ich znaczenie w ewidencji
• programy polityki zdrowotnej i inne świadczenia finansowane ze źródeł innych niż NFZ, darowizna pieniężna i majątkowa
Kontroling
Rachunek kosztów jako podstawa systemu kontrolingowego - wykorzystanie modelu SRK a budowanie modelu własnego
• wyodrębnienie OPK w podmiocie leczniczym na potrzeby SRK i na potrzeby systemu kontrolingowego
• definiowanie kosztów zmiennych i stałych, bezpośrednich i po-średnich oraz ich wpływu na wynik OPK
• nośniki kosztów i rozdzielniki – kiedy warto zastosować uproszcze-nie, a kiedy liczyć dokładnie?
• poziom dostępności i wykorzystania zasobów
• koszty gotowości a koszty niewykorzystanych zasobów
• koszt jednostkowy w działalności podstawowej i pomocniczej
• koszty działań/procedur, koszty obiektów/pacjenta,
Budżetowanie – jak zbudować efektywny system wewnętrznego bu-dżetowania w podmiocie leczniczym
• metodyka budżetowania, powiązanie procesu budżetowania z pla-nem finansowym, programem naprawczym, strategią rozwoju
• budżetowanie – od czego zacząć, jakie kategorie budżetować
• ośrodki budżetowania i centra odpowiedzialności a OPK
Czas i miejsce
Szkolenie odbędzie się w dniach 13 – 15 sierpnia 2025 r. (środa – piątek), w sali wykładowej Hotelu Astor, przy ul. Rozewskiej 38, w Jastrzębiej Górze. Zajęcia rozpoczną się we środę, 13 sierpnia br., o godz. 13.00. W poszczególnych dniach zajęcia będą realizowane w następujących godzinach: dzień I – od 13.00 do 17.30, dzień II – od 10.00 do 16.00 oraz dzień III – od 9.00 do 12.00. Istnieje możliwość przyjazdu w przeddzień szkolenia.
Warunki udziału
Cena uczestnictwa jednej osoby w szkoleniu wynosi 2 190,- zł*. Cena obejmuje wykłady, panele konsultacyjne, bogate materiały szkoleniowe, przybory do pisania, imienny certyfikat potwierdzający ukończenie szkoleniai, poczęstunek w czasie zajęć, obiadokolacje. Cena nie obejmuje kosztów zakwaterowania. Istnieje możliwość uzyskania zniżki w przypadku zgłoszenia udziału więcej niż jednej osoby z jednostki. Organizator zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w programie wynikających z przyczyn niezależnych od CEM Promotor. Zainteresowanym pomagamy w rezerwacji zakwaterowania w miejscu realizacji konferencji.
* Do podanej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu finansowane jest ze środków publicznych (środki publiczne w rozumieniu przepisów Art. 5. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. nr 157 poz. 1240). W przeciwnym wypadku do ceny netto doliczony zostanie podatek VAT w wysokości 23%. Stosowne oświadczenie umożliwiające zwolnienie z podatku od towarów i usług zawarte jest w karcie zgłoszenia.
Zgłoszenia uczestnictwa w szkoleniu dokonać można za pomocą zamieszczonej poniżej karty zgłoszenia. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 27 czerwca 2025 r. Karty zgłoszenia prosimy przesyłać w formie elektronicznej za pomocą strony internetowej www.promotor.poznan.pl bądź na adres: promotor@promotor.poznan.pl. Opłaty za udział w szkoleniu będą przyjmowane najpóźniej na 14 dni przed rozpoczęciem szkolenia, na rachunek bankowy CEM Promotor wskazany w karcie zgłoszenia. Rezygnacje przyjmowane są tylko w formie pisemnej.
Pobierz informację o szkoleniu wraz z kartą zgłoszenia w formacie PDF
Dokument zawiera szczegółowe informacje o szkoleniu, osobach prowadzących zajęcia, warunkach udziału, miejscu i cenach zakwaterowania uczestników. Zawiera także kartę zgłoszenia udziału, którą można przesłać faksem bądź w formie skanu za pośrednictwem poczty e-mail, na adres promotor@promotor.poznan.pl.