11 czerwca  -  13 czerwca 2025 r. , środa  -  piątek , Kołobrzeg

Zarządzanie finansami podmiotów leczniczych w aktualnych warunkach prawnych

warsztaty dla kadry kierowniczej, menedżerów finansowych i pracowników działów finansowo-księgowych w podmiotach leczinczych

Zgłoszenia do:  16 maja, 2025
Nr szkolenia:  OZ/25/29
Cena szkolenia:  1990.00 zł

Szkolenie stanowi przegląd najważniejszych zagadnień związanych z zarządzaniem finansami w podmiotach leczniczych wobec nowych uwarunkowań prawnych i makroekonomicznych. W szczególności przedstawione zostaną praktyczne skutki najnowszych zmian prawnych dla finansów i księgowości w działalności leczniczej. Omówione zostaną m. in. zagadnienia podatkowe i ich wpływ na system finansowo-księgowy podmiotów leczniczych. Uczestnicy zapoznani zostaną z kluczowymi aspektami zmian systemowych, w szczególności w zakresie KSeF i elektronizacji ksiąg, obiegu dokumentów, wynagrodzeń w ochronie zdrowia i in. Przedstawione zostaną wybrane zagadnienia dotyczące polityki majątkowej oraz rezerw, zapasów i nadwykonań. Zaprezentowane zostaną także zagadnienia związane z ograniczeniem środkami pieniężnymi w podmiotach leczniczych z uwzględnieniem obrotu gotówkowego i bezgotówkowego. Szkolenie uzupełni panel poświęcony praktycznym aspektom zarządzania sprzedażą świadczeń i usług odpłatnych w podmiotach leczniczych. Jak zwykle szkolenie będzie znakomitym forum wymiany doświadczeń w inspirującym otoczeniu nadbałtyckich pejzaży.

Program szkolenia

Dzień 1.
Zmiany systemowe i prawo podatkowe z perspektywy zarządzania finan-sami podmiotów leczniczych
Przegląd najnowszych zmian legislacyjnych i projektów ustaw systemowych , zmian w przepisach w zakresie rachunkowości, podatków i zatrudnienia, Krajowy System e-Faktur – stan bieżący
Wybrane zagadnienia w zakresie podatku VAT i fakturowania
• MPP – jak stosować go poprawnie, czy można płacić wszystkie zo-bowiązania za dostawy i usługi, czy sprzedawca może zgłosić sprze-ciw
• biała lista podatników – jak weryfikować kontrahentów, partne-rów, dostawców, podatnicy zwolnieni podmiotowo/przedmiotowo
• należyta staranność podatnika VAT w orzecznictwie i w praktyce
• faktura proforma – dlaczego nie jest fakturą, czy można zapłacić za nią w MPP, czy ujmować w ewidencji księgowej, co w zamian…
Podatek od nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności leczniczej – zmiany w interpretacji statusu nieruchomości, zwolnie-nia
Dzień 2.
Specyfika działalności leczniczej w ujęciu podatkowym i księgowym
Rezerwy
• obowiązek tworzenia rezerw/BRMK w prawie bilansowym i jego uzasadnienie
• rezerwy w krajowych i międzynarodowych standardy rachunkowo-ści
• rezerwa jako narzędzie „kreowania” wyniku – granice prawa i de-cyzyjności jednostki
• metodyka ustalania wartości rezerw – kiedy korzystać z pomocy aktuariusza, jak wycenić wartość samodzielnie
• rezerwy na „świadczenia pracownicze” – na jakie świadczenia na-leży tworzyć rezerwy, jakie stosować wyliczenia, co ująć w polityce rachunkowości…
• rezerwa na skutki postępowań sądowych, w tym w sprawach doty-czących tzw. błędów w sztuce medycznej
• rezerwa na postępowanie restrukturyzacyj-ne/naprawcze/likwidacyjne
• prezentacja rezerw w sprawozdaniu i jej wpływ na wynik finanso-wy
• rezerwa w ujęciu podatkowym
Dotacje i darowizny
• podstawy prawne dotowania podmiotów leczniczych – przegląd regulacji u.f.p./ u.d.l./ u.ś.o.z. – kto może przekazać dotację, w ja-kim trybie, na jakie zadania
• dotacja inwestycyjna/majątkowa – jak wygląda realizacja projektu inwestycyjnego w księgach rachunkowych i w ujęciu podatkowym
• dotacja bieżąca rozliczana wydatkami a dotacja rozliczana ryczałto-wo – jak ująć przychody i koszty dotacji, kiedy tworzymy nowy OPK
• „dotacja”/grant ze środków innych niż publiczne
• źródło finansowania zadania a przychody i koszty podatkowe
• darowizna – jak ją dokumentować?
• skutki bilansowe/wynikowe i podatkowe darowizny rzeczowej, pieniężnej i nieodpłatnych świadczeń
Nadwykonania
• świadczenia wykonane ponad limit umowy – definicja prawna
• kiedy powstaje przychód i koszt z tytułu nadwykonania świadczeń – ujęcie księgowe i podatkowe
• rozliczenie nadwykonań po dniu bilansowym, po sporządzeniu sprawozdania finansowego, po zatwierdzeniu sprawozdania – jak rozliczyć wpływ na wynik i skutki w podatku dochodowym
Zapasy
• gospodarka zapasami – warianty ewidencyjne przewidziane w pra-wie bilansowym, wady i zalety wybranych rozwiązań
• apteka, apteczki oddziałowe, magazynki podręczne, torby lekar-skie/pielęgniarskie, leki w ambulansie – kiedy mamy do czynienia z ewidencją pomocniczą, jak ewidencjonować zużycie w tym punk-tach
• zapasy leków i innych materiałów otrzymanych w darowiźnie
• kwalifikacja zapasów – jak identyfikować zapas zbędny, których po-zycji nie należy brać pod uwagę przy ustalaniu stanu optymalnego
• inwentaryzacja zapasów; procedury likwidacyjne
Dzień 3.
Podmiot leczniczy jako sprzedawca
Kalkulacja cen świadczeń i odpłatnych usług w podmiocie leczniczym
• świadczenia opieki zdrowotnej odpłatne i częściowo odpłatne dla pacjenta a usługi medyczne komercyjne
• wyodrębnianie OPK dla działalności komercyjnej w działalności leczniczej i innej niż medyczna
• zasady rozdziału kosztów dla ośrodków komercyjnych
• badanie rynku oraz zachowań i preferencji klientów jako punkt wyjściowy do odpowiedniej strategii cenowej dla usług komercyj-nych
• kalkulacja kosztów dla wyceny stawki wynajmu powierzchni
Organizacja gotówkowego i bezgotówkowego obrotu środkami pieniężnymi – obowiązki i ograniczenia prawne i praktyczne
• kasa zakładu, punkty kasowe – jak organizować przepływ gotówki między nimi i bankiem, jak dokumentować
• płatności gotówkowe i bezgotówkowe – paragon/e-paragon, płat-ności przez terminal, obsługa kas fiskalnych przez pracowników
• zaliczki dla pracowników, rozliczenie podróży służbowej, wydatki na drobne zakupy – czy można to zorganizować bezgotówkowo
• instrukcja kasowa – co powinna regulować

 

Czas i miejsce

Szkolenie odbędzie się w dniach 11 - 13 czerwca 2025 r. (środa - piątek), w sali wykładowej Hotelu Marine****, przy ul. Sułkowskiego 9, w Kołobrzegu. Zajęcia rozpoczną się we środę, 11 czerwca 2025 r., o godz. 12.00. W poszczególnych dniach zajęcia będą realizowane w następujących godzinach: dzień I – od 12.00 do 17.00, dzień II  – od 10.00 do 16.00 oraz dzień III – od 9.00 do 12.00. Istnieje możliwość przyjazdu w przeddzień szkolenia.

Warunki udziału

Cena uczestnictwa jednej osoby w szkoleniu wynosi 1 990,- zł*. Cena obejmuje wykłady, panele konsultacyjne, bogate materiały szkoleniowe, przybory do pisania, imienny certyfikat potwierdzający ukończenie szkoleniai, poczęstunek w czasie zajęć, obiadokolacje. Cena nie obejmuje kosztów zakwaterowania. Istnieje możliwość uzyskania zniżki w przypadku zgłoszenia udziału więcej niż jednej osoby z jednostki. Organizator zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w programie wynikających z przyczyn niezależnych od CEM Promotor. Zainteresowanym pomagamy w rezerwacji zakwaterowania w miejscu realizacji konferencji.

* Do podanej ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu finansowane jest ze środków publicznych (środki publiczne w rozumieniu przepisów Art. 5. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. nr 157 poz. 1240). W przeciwnym wypadku do ceny netto doliczony zostanie podatek VAT w wysokości 23%. Stosowne oświadczenie umożliwiające zwolnienie z podatku od towarów i usług zawarte jest w karcie zgłoszenia.

Zgłoszenia uczestnictwa w szkoleniu dokonać można za pomocą zamieszczonej poniżej karty zgłoszenia. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 16 maja 2025 r. Karty zgłoszenia prosimy przesyłać w formie elektronicznej za pomocą strony internetowej www.promotor.poznan.pl bądź na adres: promotor@promotor.poznan.pl. Opłaty za udział w szkoleniu będą przyjmowane najpóźniej na 14 dni przed rozpoczęciem szkolenia, na rachunek bankowy CEM Promotor wskazany w karcie zgłoszenia. Rezygnacje przyjmowane są tylko w formie pisemnej.

Pobierz informację o szkoleniu wraz z kartą zgłoszenia w formacie PDF
Dokument zawiera szczegółowe informacje o szkoleniu, osobach prowadzących zajęcia, warunkach udziału, miejscu i cenach zakwaterowania uczestników. Zawiera także kartę zgłoszenia udziału, którą można przesłać faksem bądź w formie skanu za pośrednictwem poczty e-mail, na adres promotor@promotor.poznan.pl.

Karta zgłoszenia
udziału w szkoleniu
Formularz zgłoszeniowy

Dane uczestnika:

Danie płatnika:

Sekcję należy wypełnić, jeżeli uczestnik szkolenia zgłaszany jest przez organizację/pracodawcę.

Oświadczenie o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych:

Zaznaczenie poniższego boxu stanowi podstawę do zwolnienia opłaty za szkolenie z podatku VAT w wys. 23%

Proszę o rezerwację zakweterowania w terminie

Ceny podane są w informacji o szkoleniu, dostępnej do pobrania w formacie PDF (2. strona dokumentu, pod kartą zgłoszenia)

Uwagi: